Μείωση 7%, ή κατά 1,3 εκατ. θέσεις, παρουσιάζει ο προγραμματισμός θέσεων, μέχρι και τις 31 Ιανουαρίου 2019, στις εισερχόμενες πτήσεις στα Περιφερειακά αεροδρόμια της Ελλάδας, δηλαδή σε όλα πλην του αεροδρομίου Αθηνών, για την θερινή σεζόν του 2019, σε σύγκριση με τον προγραμματισμό θέσεων της αντίστοιχης περιόδου για το καλοκαίρι του 2018, σύμφωνα με την έκθεση του ΙΝΣΕΤΕ για τις προοπτικές του εισερχόμενου τουρισμού στην Ελλάδα το 2019.

Ωστόσο, μετά την ιδιαιτέρως υψηλή αύξηση +21% στον προγραμματισμό θέσεων για την περυσινή σεζόν, σε συνέχεια αυξήσεων και τις προηγούμενες χρονιές, η εφετινή μείωση μπορεί εν μέρει να θεωρηθεί και ως ‘διόρθωση’, αφού η πραγματοποιθείσα αύξηση αφίξεων το 2018 ανήλθε σε +11%, δηλαδή περίπου 10% χαμηλότερη από την αύξηση στον προγραμματισμό θέσεων. 

Επισημαίνεται ότι ο προγραμματισμός αλλάζει διαρκώς καθώς εξελίσσεται η σεζόν, και οι αφίξεις υπολείπονται του αριθμού θέσεων, αναλόγως της πληρότητας των αεροπλάνων. Συνεπώς η τελική μεταβολή αεροπορικών αφίξεων θα διαφέρει από αυτήν του προγραμματισμού.

Σύμφωνα με το ΙΝΣΕΤΕ, σημαντικό ρόλο για τη μειωμένη ζήτηση αεροπορικών θέσεων την θερινή περίοδο του 2019 παίζουν:

– η επιβράδυνση της οικονομίας στην Ευρωζώνη: οι οικονομίες της Ευρωζώνης προβλέπεται το 2019 να αναπτυχθούν με μικρότερους ρυθμούς ανάπτυξης σε σχέση με το 2018 αλλά και σε σύγκριση με προηγούμενες προβλέψεις,

– η μη ολοκλήρωση της συμφωνίας της ΕΕ με το Ην. Βασίλειο για τους όρους του BREXIT και η ανασφάλεια που δημιουργεί η προοπτική ενός no-deal BREXIT,

– η δυναμική επάνοδος της Τουρκίας ως τουριστικού προορισμού (με πολύ ανταγωνιστικές τιμές),

– η χρεωκοπία της Germania, η οποία είχε προγραμματίσει ~ 381 χιλ. θέσεις. Είναι πιθανή η απορρόφηση (μέρους) των χαμένων θέσεων από άλλες αεροπορικές εταιρείες που θα αποτυπωθεί στον επόμενο προγραμματισμό,

– τέλος, το ζεστό περυσινό καλοκαίρι στην Ευρώπη που επηρέασε την ταξιδιωτική συμπεριφορά στις χώρες αυτές είτε οδηγώντας σε ‘staycations’ είτε σε αναβολή της λήψης της απόφασης για διακοπές στο εξωτερικό.

Τις μεγαλύτερες μειώσεις σε απόλυτους αριθμούς καταγράφουν τα αεροδρόμια της Θεσσαλονίκης (-380 χιλ. θέσεις ή -16%), των Χανίων (-236 χιλ. θέσεις ή -15%), της Κέρκυρας (-166 χιλ. θέσεις ή -8%), της Ρόδου (-148 χιλ. θέσεις ή -4%) και της Ζακύνθου (-118 χιλ. θέσεις ή -11%).

Τέλος, αύξηση καταγράφουν τα αεροδρόμια της Μυκόνου (+68 χιλ. θέσεις ή +10%), του Άραξου (+50 χιλ. θέσεις ή +41%), της Κεφαλονιάς (+20 χιλ. θέσεις ή +5%) και της Καλαμάτας (+13 χιλ. θέσεις ή +6%). Επίσης 1 νέα σύνδεση καταγράφεται για την Πάρο.

Τις μεγαλύτερες μειώσεις σε απόλυτους αριθμούς καταγράφουν οι αγορές της Γερμανίας (-624 χιλ. θέσεις ή -16%), του Ην. Βασιλείου (-259 χιλ. θέσεις ή -6%), της Ρωσίας (-165 χιλ. θέσεις ή -14%), της Σουηδίας (-155 χιλ. θέσεις ή -21%) και της Ελβετίας (-147 χιλ. θέσεις ή -27%).

Αύξηση καταγράφουν οι αγορές της Γαλλίας (+146 χιλ. θέσεις ή +15%), της Πολωνίας (+52 χιλ. θέσεις ή +4%), της Τουρκίας (+48 χιλ. θέσεις ή +51%), της Ιταλίας (+37 χιλ. θέσεις ή +3%), της Ρουμανίας (+32 χιλ. θέσεις ή +23%) και της Βουλγαρίας (+10 χιλ. θέσεις ή +179%).

πηγή