Τη δυνατότητα διοργάνωσης εκδρομών από τα τουριστικά γραφεία της χώρας και με ιδιόκτητα μεταφορικά μέσα καθώς και τον συντελεστή παρακράτησης φόρου της αμοιβής ξεναγών, διευκρινίζει ο νέος νόμος Νέος Νόμος. 4549/2018 που εντάσσεται στο πρόσφατο Πολυνομοσχέδιο του Υπουργείου Οικονομικών.

Με το άρθρο 44 του Ν. 4549/2018 τροποποιείται η περίπτωση α’ της παρ. 2 του άρθρου 1 του Ν. 393/1976, στο οποίο περιγράφεται το έργο που μπορούν να εκτελούν τα τουριστικά γραφεία.

Σύμφωνα με τη νέα διατύπωση, το έργο αυτό -μεταξύ των άλλων- περιλαμβάνει:

«Την κατάρτιση και εκτέλεση προγραμμάτων εκδρομών και περιηγήσεων που διοργανώνονται αποκλειστικά από τουριστικά γραφεία εντός ή εκτός χώρας με ιδιόκτητα ή μισθωμένα θαλάσσια, χερσαία ή αεροπορικά μεταφορικά μέσα.»

Σύμφωνα και με την Αιτιολογική Έκθεση του σχεδίου νόμου, με αυτή τη διάταξη αποσαφηνίζεται ότι τα τουριστικά γραφεία μπορούν να διοργανώνουν εκδρομές και περιηγήσεις όχι μόνο με τα ειδικά τουριστικά λεωφορεία του Ν. 711/1977 όπως έχει τροποποιηθεί και ισχύει, όπως εσφαλμένα θεωρούνταν μέχρι τώρα, αλλά με κάθε είδους μεταφορικό μέσο (χερσαίο, πλωτό, εναέριο), ιδιόκτητο ή μισθωμένο, δημόσιας ή ιδιωτικής χρήσης, όπως ήταν ανέκαθεν η πραγματική πρόθεση του νομοθέτη.

Στα μέσα αυτά, επομένως, συμπεριλαμβάνονται και τα κάθε είδους ιδιόκτητα. Η FedHATTA επισημαίνει ότι χρειάστηκαν προσπάθειες από την πλευρά της προκειμένου να γίνει κατανοητό και δεκτό από την Πολιτεία ότι τα τουριστικά γραφεία, από την ίδια τη νομοθεσία που τα διέπει, έχουν το δικαίωμα να χρησιμοποιούν τα ιδιόκτητα μεταφορικά τους μέσα και για την εκτέλεση των εκδρομών των ταξιδιωτών-πελατών τους, όπως αυτό προβλεπόταν στην πραγματικότητα από τη συγκεκριμένη διάταξη του Ν. 393/1976 ακόμη και πριν από τη σημερινή διευκρινιστική τροποποίησή της.

Παρακράτηση φόρου αμοιβής ξεναγών

Όπως είναι γνωστό, τα τελευταία χρόνια είχε προκύψει τεράστιο πρόβλημα με την παρακράτηση του φόρου αμοιβής των ξεναγών, καθώς η προηγούμενη νομοθεσία -μεταξύ άλλων- αξίωνε την αναγωγή του εισοδήματός τους σε ετήσιο προκειμένου να παρακρατηθεί ο φόρος, κάτι που -ειδικά στην περίπτωση των ξεναγών- είναι συχνά ανέφικτο να γίνει.

Η συγκεκριμένη διάταξη δημιούργησε πληθώρα προβλημάτων στα τουριστικά γραφεία, μεγάλη παραπληροφόρηση σχετικά με το ποσοστό της παρακράτησης και, βέβαια, τεράστια γραφειοκρατία στα λογιστήρια των επιχειρήσεων τουριστικών γραφείων, δεδομένου ότι το ημερομίσθιο του ξεναγού κυμαίνεται ανάλογα με την ξενάγηση, τον χρόνο, τον τόπο και άλλους παράγοντες.

Από το 2013, που ίσχυσε η προηγούμενη νομοθεσία, η Ομοσπονδία Ελληνικών Συνδέσμων Γραφείων Ταξιδίων & Τουρισμού, FedHATTA, είχε επισημάνει επανειλημμένως το παράλογο της συγκεκριμένης διάταξης, και τώρα ο Ν. 4549/2018 επιλύει το θέμα, προβλέποντας στην παράγραφο 11 του άρθρου του 115 τα εξής:

«Στο τέλος της παρ. 4 του άρθρου 60 του ν. 4172/2013 προστίθεται νέο εδάφιο ως εξής:

“Ειδικά, στις καθαρές αμοιβές που καταβάλλονται σε αμειβόμενους με ημερομίσθιο, οι οποίοι παρέχουν υπηρεσίες ορισμένου χρόνου αλλά διάρκειας μικρότερης από ένα έτος, καθώς και σε ξεναγούς που υπάγονται στις διατάξεις του άρθρου 37 του ν. 1545/1985, διενεργείται παρακράτηση φόρου με συντελεστή πέντε τοις εκατό (5%)”.»

O πρόεδρος της FedHATTA, κ. Λύσανδρος Τσιλίδης, σχολιάζοντας τις αλλαγές του νόμου, σχολίασε: «Παρακολουθούμε στενά τις εξελίξεις στον κλάδο των τουριστικών γραφείων και μέλημά μας είναι η επίλυση των προκλήσεων που αντιμετωπίζουν κατά τη διεξαγωγή της τουριστικής δραστηριότητας, προς όφελος του ελληνικού τουρισμού.

Εξακολουθούμε να συνεργαζόμαστε στενά με τα Υπουργεία Ναυτιλίας, Υποδομών και Μεταφορών, Οικονομικών, Πολιτισμού (και για την εφαρμογή του νέου συστήματος Ηλεκτρονικού Εισιτηρίου), Παιδείας, Εσωτερικών, Εργασίας και, ασφαλώς, Τουρισμού, για την επίλυση εκκρεμών θεμάτων που αφορούν τον κλάδο».

πηγή