Το επίπεδο εκπαίδευσης

Η άνοδος του τουρισμού διαδοχικά έχει δημιουργήσει και αυξημένες ανάγκες σε υψηλόβαθμο αλλά και χαμηλόβαθμο προσωπικό ενώ η στόχευση για προσέλκυση υψηλής ποιότητας τουριστών οδηγεί αναπόφευκτα και στην ανάγκη για εξειδικευμένο προσωπικό. Αν και η εξέλιξη στον κλάδο ακολουθεί ταχείς ρυθμούς, το εκπαιδευτικό σύστημα δεν συμβαδίζει απαραίτητα.

Όπως αναφέρει στο Tornos News ο πρόεδρος του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος κ. Αλέξανδρος Βασιλικός, φέτος παρατηρήθηκε υψηλή ζήτηση σε προσωπικό, είτε μόνιμο είτε –κυρίως- εποχικό, σε όλα σχεδόν τα ξενοδοχειακά τμήματα.

«Η τουριστική εκπαίδευση χρειάζεται να ακολουθήσει την πορεία εξέλιξης του κλάδου, τόσο σε πτυχιακό και μεταπτυχιακό επίπεδο όσο και σε σχολικό επίπεδο, για παράδειγμα με μαθήματα εισαγωγής στην έννοια της φιλοξενίας, όπως γίνεται σε άλλες μεγάλες τουριστικές χώρες του πλανήτη», σημειώνει ο κ. Βασιλικός, επισημαίνοντας ότι το ΞΕΕ βρίσκεται σε συνεργασία με πανεπιστήμια προκειμένου να τα ενημερώνει για τις ανάγκες της αγοράς.

 

Η ζήτηση

Καμαριέρες και σερβιτόροι βρέθηκαν στην πρώτη γραμμή των αναγκών των επιχειρήσεων φιλοξενίας σε προσωπικό τη φετινή χρονιά που η τουριστική κίνηση ήταν αυξημένη.

Ωστόσο ένα σημαντικό πρόβλημα που αντιμετώπισαν οι ξενοδοχειακές μονάδες, κυρίως της επαρχίας, όπως αναφέρει ο κ. Βασιλικός, ήταν η έλλειψη διαθέσιμων σπιτιών για να φιλοξενήσουν το προσωπικό τους καθώς πλέον οι ιδιοκτήτες σπιτιών προτιμούν να τα διαθέσουν στις πλατφόρμες βραχυχρόνιας μίσθωσης (π.χ. Airbnb, Booking, κ.λπ.), με αποτέλεσμα τα ξενοδοχεία να βρίσκουν προσωπικό αλλά να μην μπορούν να το προσλάβουν.

Επίσης πολλά ξενοδοχεία αναζητούν να επενδύσουν σε πιο εξειδικευμένες ειδικότητες, όπως ο revenue manager και ο guest relation, που θα αναβαθμίσουν τις υπηρεσίες τους και τη λειτουργία τους.

 

Υπάρχει τελικά έλλειψη προσωπικού;

Ο κ. Θάνος Λιόντος, εκτελεστικός διευθυντής της KSM Human Resources και μέλος Επιτροπής του Οργανισμού των Επτά Αστέρων (Seven Stars Luxury Hospitality and Lifestyle Awards), θέτει το ερώτημα: «Υπάρχει έλλειψη ή δεν μπορεί τελικά ο έλληνας επιχειρηματίας να απορροφήσει αυτό το προσωπικό;»

Ο κ. Λιόντος φέρνει το παράδειγμα πολλών ελλήνων που προσλαμβάνονται σε υψηλόβαθμες θέσεις σε μεγάλα ξενοδοχεία του εξωτερικού. «Αν και η εταιρεία μας δεν έχει δικαίωμα να δραστηριοποιηθεί εκτός Ελλάδος, υπάρχουν πολλά ξενοδοχεία του εξωτερικού που επικοινωνούν μαζί μας, αναζητώντας να επανδρώσουν τις μονάδες τους με ελληνικά στελέχη».

Ο κ. Λιόντος καταλήγει στο συμπέρασμα ότι οι ελληνικές επιχειρήσεις δεν είναι σε θέση να επενδύσουν οικονομικά σε εξειδικευμένες θέσεις, με αποτέλεσμα τα στελέχη να φεύγουν στο εξωτερικό επιλέγοντας τις πολύ καλύτερες αποδοχές που τους προσφέρονται. «Υπάρχουν υψηλά καταρτισμένα στελέχη στην Ελλάδα ωστόσο θα πρέπει οι ξενοδόχοι να αποφασίσουν να επενδύσουν στο προσωπικό τους έτσι ώστε να τους δώσουν κίνητρο να επιστρέψουν στην Ελλάδα», καταλήγει ο κ. Λιόντος.

«Αυτό ισχύει σε έναν βαθμό», απαντά ο κ. Βασιλικός, εξηγώντας ότι «η δυνατότητα να προσφέρεις υψηλούς μισθούς εξαρτάται από την ικανότητα να προσελκύεις υψηλής ποιότητας τουρισμό. Έτσι όσοι έχουν κάνει ένα παραπάνω βήμα εκπαίδευσης, επιλέγουν να εργαστούν σε προορισμούς που εξελίσσονται διαρκώς».

πηγή